4 Temmuz 2013 Perşembe

REHBERLİĞİN ÇEŞİTLERİ



Rehberliğin Çeşitleri

 
Rehberliği, rehberlik yapılan birey sayısına, rehberliğin fonksiyonuna ve rehberliğin yapıldığı alana göre sınıflandırdığımızda:

a)      Fert sayısına göre
Rehberlik danışman ile fert arasında olursa buna ferdi rehberlik  adı verilir.
Danışman birden fazla  fertle yani  bir grupla, aynı anda rehberlik etmekte ise bu çeşit rehberliğe grup rehberliği adı verilir.

b)     Fonksiyonuna göre
Yeni bir ortama veya duruma uyum sağlamak uyum sağlayıcı rehberlik
Ferdin yeteneklerine uygun alanlara yönelmesini sağlayıcı yöneltici rehberlik
Gençlerin iyi yetişmesi için onların ilgi, ihtiyaç ve yeteneklerine uygun düşecek eğitim faaliyetlerinin müfredat programlarında yer almasını sağlayan ayarlayıcı rehberlik.
Ferdin kişiliğinin azami ölçüde gelişebilmesini sağlayacak düşünce ve hareket tarzını okulda yerleştirmek geliştirici rehberlik        
 Gençlerin davranış bozukluğu ve zararlı alışkanlıklar kazanmasını engel olan önleyici rehberlik
Bireylerin yeni gelişmelere ve durumlarda onların eksik bilgi ve becerilerini sağlayan tamamlayıcı rehberlik olarak tanımlanabilir(Kantarcıoğlu, 1998,s:55-56).

  c)  Alana göre, mesleki rehberlik, eğitsel rehberlik, kişisel rehberlik ve psikolojik danışma olarak ayırabiliriz (Kepçeoğlu, 1993, s:53-55).

Mesleki Rehberlik: Türlü meslekleri tanımaları ve kendi kişisel özelliklerine uygun olan meslekleri seçmeleri, mesleklere hazırlanmaları ve mesleklerde gelişmeleri amacı ile bireylere yapılan yardımdır.
Eğitimde mesleki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri verilirken üç aşamalı bir yaklaşım üzerinde durulmaktadır.
1. Öğrencileri tanıma (Fiziksel özellikleri, kişisel nitelikleri, yetenekleri, ilgileri istidatları, yaşantıları, ailesi ve geçmiş yaşantısı hakkında bilgi edinme)
2. Mesleklerin incelenmesi( Mesleğin esasını, etkinliklerini, sorumluluklarını, mesleğe hangi yetenekler gerektiğini, mesleğin gerektirdiği eğitim düzeye, mesleğe giriş koşulları,  mesleğe girişte sınırlama olup-olmadığı, çalışma koşullarını, meslekte personel ihtiyacını, mesleğin gelir durumu, mesleğin süresini inceleme)
3. Bireyin kişisel nitelikleri ile mesleklerin gerektirdiği özellik arasında bağlantı kurma ve böylece bireye uygun olan meslekleri ortaya çıkarma (Kepçeoğlu,1993,s:57-65).

Eğitsel Rehberlik: Ferdin kendi kabiliyet, ilgi ihtiyaç ve imkanlarına uygun bir öğrenim dalında başarı ile ilerlemesini sağlamak için yapılan yardımlara eğitimle ilgili rehberlik denir(Tan,1969,s:61).  Eğitimin yönetim, öğretim ve kişilik hizmetleri etkinlikleri boyutları vardır. Eğitim süresince örgütlerin uyumlu ve verimli çalışmasını engelleyen yönetim ve öğretim sorunları ve yetersizlikleri genellikle kişilik hizmetleri ile giderilmeye çalışılmaktadır (Silah,2001,s:371).
Eğitsel rehberlikte şu hususlar ele alınmalıdır:
·        Öğrencilerin bir okul veya sınıf seçmelerine yardım edilmelidir.
·       Okulda kabiliyet ve ilgiye uygun sınıf ve branş seçilebilmesi için gerekli açıklamalar yapılmalıdır.
·        Okula yeni başlayanın uyumu sağlanmalıdır.
·        Derslerde karşılaşılan güçlükler üzerinde durulmalıdır.
·       Üstün kabiliyetli olanlar daha fazla başarıya ulaştırılmalı, yavaş öğrenen öğrenciler tespit edilerek onların gelişmeleri için izlenecek yol seçilmelidir.
·      Gelişme ve kişisel özellikleri yüzünden okullarda sağlanan eğitim-öğretim imkanlarından yeterince yararlanamayan özel eğitime muhtaç çocuklara yardım edilmelidir. Bunlar, bedenen sakat olanlar, zihinsel yönden normalden farklı olanlar, ruhen ve sosyal bakından uyumsuz olanlar.
·       Öğrencinin okuyacağı seçmeli derslerin seçiminde gerekli yardım yapılmalıdır.
·   Rehberlik çalışmaları tüm öğrenci ve velileri kapsayacak şekilde ele alınmalıdır.(Kantarcıoğlu,1998, s:57-60).

Kişisel rehberlik ve Psikolojik danışma: Nitelik itibariyle ne eğitsel ne de mesleki alanla ilgisi olmayan problemler vardır. Bu problemler kişinin duygu ve düşüncelerinden, sosyal ilişkilerinden, davranışlarından doğan problemlerdir. Bu problemlerle ilgili yapılan rehberliğe ve danışmaya  kişisel-psikolojik problemlerle ilgili rehberlik denir. Öğrencilerin kişisel-psikolojik problemlerini şu alanlarda toplamak mümkündür:
·        Beden ve sağlık ile ilgili problemler
·        Başkaları ile ilişki, boş zaman faaliyetleri  gibi sosyal ilişki problemleri
·        Marazi korkular ve endişeler
·        Kendine güvenmemek gibi heyecansal hayatla ilgili problemler
·        Ahlak kuralları, din ve ideallerle ilgili problemler
Kişisel-psikolojik problemlerin büyük bir kısmı bireyde, korkular, kaygılar, aşırı heyecanlar, olumsuz tavırlar gibi problemlerdir. Problemlerin çoğunda, problemin asıl sebebi kaybolmuş ya da şekil değiştirmiştir.
Kişisel-psikolojik problemler çoğu hallerde tek başlarına değildir. Kişinin hayatında başka problemlere bağlantılı olarak ortaya çıkar. Bireyin kendini nasıl gördüğü yanı “benlik kavramı”, kişisel problemlerde önemli bir faktördür. Danışmada bu benlik kavramının ortaya çıkarılması gerekir. Bu sebepledir ki bu alanda yapılacak rehberlik ve danışma bilgi ve hüner isteyen bir hizmet alanıdır. Danışmada terapiye girilir. Bu terapi süresince kişinin problemini ve sebeplerini gerçek boyutları ile görüp kavramasına, benlik kavramını gerçekler karşısında ayarlamasına ve gereken uyum yollarını bulmasına yardım edilir(Tan, 1992, s:139-142).