Bireysel psikoloji ekolünün kurucusu, Avusturyalı psikologdur.
Avusturya Penzing'de doğdu ve Viyana'da büyüdü.
Viyana Üniversitesi Tıp Okulunda doktorluk eğitimi aldı ve 1895'te mezun oldu.
Pratisyen hekim olarak çalıştığı ilk doktorluk yıllarından başlayarak hastayı
çevresiyle ilişkileri içerisinde ele almak gerektiğini vurguladı ve bireyle
ilgili sorunlara yönelik insancıl, bütünselci ve organik bir yaklaşım
geliştirdi. Bedensel düzensizliklerle ilişkili olarak psikoloji ile ilgilenmeye
başladı. 1902'de Sigmund Freud ile tanıştı, öğrencisi oldu ve birlikte Adler'in
başkanlığında Viyana Psikanaliz Topluluğu'nu kurdular. Bir süre sonra Freud ile
fikir ayrılıkları ortaya çıktı. Adler'in Organların Yetersizliği kitabından
sonra tamamen uzlaşılmaz bir hale geldi ve 1911'de, Adler, izleyicileriyle
beraber Freud'u açıkça eleştirerek bireysel psikolojiyi geliştirmeye başladı.
Hans Vaihinger'in ruhsal
inşa fikirlerinden etkilendi ve erkek egemen toplumda doğal bir sonuç olarak
"Erkeksi Başkaldırı" ile organik,
aşağılık ve telafi teorisini
geliştirdi. Adler, Freud'un teorileri ile karşı görüşe geldi, fikir ayrılığı
1911'deki Weimar Psikanaliz Kongresi'nde aleni oldu. Adler, Freud'un inandığı
seks içgüdüsünün baskınlığı ve ego dürtüsünün libidinal olup olmadığı ile
çelişiyordu, Freud'un bilinç altına atma üzerine fikirlerini de eleştirmişti.
Adler bilinç altına atma teorisinin, erkeksi başkaldırının aşırı telafisi ve
aşağılık hislerinden türetilmiş sinirsel bir durum olan ego -savunma
eğilimleri- konsepti ile değiştirilmesi gerektiğine inanıyordu, Oedipal
Kompleksleri önemsizdi. Adler Viyana Topluluğundan ayrıldı ve 1912'de Bireysel
Psikoloji Topluluğu adını
alan, Özgür
Analitik Araştırmalar Topluluğu'nu kurdu.
1912'de ana fikirlerini
tanımladığı Über den Nervösen Charakter kitabını yazdı. Kişinin bilinçsiz temel amaçlarının
baskıladığı ayrı aşamaların aşağılık hislerini üstünlüğe (veya bilakis
yeterliliğe) dönüştürdüğü ifade ederek insan kişiliğinin amaçları bilimsel
açıklanabileceğini iddia etti. Adler'e göre kişinin arzularını, toplumsal ve
etnik gereksinimler karşı koyar, düzeltici etkenler umursanmaz ve kişi aşırı
telafi ederse aşağılık kompleksi oluşabilir, kişi benmerkezci, güç düşkünü ve
saldırgan veya daha kötüsü olabilirdi. Üstünlük çabası ve anne baba baskısı
önemlidir.
Dünya
Savaşı ile çalışmaları durdu, bu sırada Avusturya Ordusunda doktorluk görevi
yaptı. Savaş sonrası 1930'lara olan etkisi adamakıllı arttı, 1921'den itibaren
bir takım çocuk rehberliği klinikleri kurdu ve Avrupa ve Amerika Birleşik
Devletleri'nde sık sık okutman, 1927'de Kolombiya Üniversitesi'nde misafir
profesör oldu. Tedavi edici yöntemlerinde sosyal ilgiyi cesaretlendirip ve
ödüllendirip fakat şımartma ve ihmalden kaçınarak sorunları çocukta önceden
tutup, yetişkin ruha yoğunlaşmaktan kaçındı. Yetişkinlerde tedavi, suçlama veya
üstünlük taslama tutumlarının tedavi edilen kimse tarafından dışarıda
bırakılmasına dayanmaktaydı, kişisel davranışın farkına varılmasının artışı ile
karşı koymanın azaldığını ve reddetmenin terse döndüğünü ifade etti. Yaygın
tedavi araçları mizah kullanımı, tarihi anları ve mantığa aykırı emirleri
içermekteydi. Adler'in popüleritesi görece optivizmi ve fikirlerinin Freud ve
Jung'unkilerle karşılaştırıldığında anlaşılabilir olması ile ilişkiliydi. Adler
sıklıkla, Kişinin davranış şablonu analizi, toplumla ilişkili, işi ilişkili ve
cinsiyeti ile ilişkilidir, savını vurgulamıştı.
1934'te Avusturya Hükümeti, Yahudi olduğu için Adler'in kliniklerinin çoğunu kapattı. Adler 1935'te Long Island Tıp Kolej'ine Profesör olarak Avusturya'dan ayrıldı. 1937'de Aberdeen İskoçya'da öldü.
1934'te Avusturya Hükümeti, Yahudi olduğu için Adler'in kliniklerinin çoğunu kapattı. Adler 1935'te Long Island Tıp Kolej'ine Profesör olarak Avusturya'dan ayrıldı. 1937'de Aberdeen İskoçya'da öldü.