Özgül Öğrenme Güçlüğü
Özgül öğrenme güçlüğü
(ÖÖG) bireysel olarak uygulanan standart testlerde, kişinin kronolojik yaşı, ölçülen zekâ düzeyi ve aldığı eğitim göz önünde bulundurulduğunda; okuma,
matematik ve yazılı anlatımın, beklenenin önemli ölçüde altında olmasıdır. ÖÖG
görsel, işitsel, motor duyusal alandaki özürlerden, zihinsel gelişim
geriliğinden, yaygın gelişimsel bozukluklardan, fırsat eksikliği, yetersiz öğrenim
gibi okula ilişkin zorluklardan, kültürel etkenlerden, duygusal bozukluk ve
iletişim bozukluğundan, çevresel etmenlerden ayırt edilmelidir. Özgül Öğrenme Güçlüğü terimi, “disleksi”
(okuma alanında güçlük), “disgrafi” ( yazı alanında güçlük) ve “diskakuli”
(matematik alanında güçük) terimlerinin hepsini kapsamaktadır.
Özel
öğrenme güçlüğü:
1. Doğuştandır.
3. Zeka
sorununa bağlı değildir.
4. Eğitimdeki
aksamalar, sık okul değişikliği gibi nedenlere
bağlı değildir.
bağlı değildir.
5. Beyindeki
bazı farklılıklar nedeniyle öğrenme süreçlerinden bir ya da birkaçında aksama
olur.
6. Her
çocuğun iyi olduğu ya da zorlandığı alanlar farklıdır.
7. Her
çocuk kendine özgüdür.
Öğrenme bozukluğu eğer
düşünülmezse kolaylıkla atlanılabilecek bir bozukluktur. Eşlik eden
bozuklukların başında Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukuluğu (DEHB) vardır.
Okuma bozukluğu olan çocukların -25’inde DEHB olduğu, DEHB olan çocuklarda ise
% 10-60 oranında öğrenme bozukluğu olduğu bildirilmektedir. ÖÖG olan olan
çocuklar kliniklere çoğunlukla okul başarısızlığı nedeniyle getirilmekle
birlikte çok farklı bir klinik görünüm de sergileyebilmektedirler. Okul
korkusu, somatik yakınmalar, sosyal
fobi, gece korkuları, konuşma bozuklukları gibi nedenlerle gelen çocuklarda
öğrenme bozukluğu da düşünülmeli ve ayırt edilmelidir.
Neden
Olur?
1. ÖÖG’nün
nedeni kesin olarak bilinmiyor. Olası
nedenler:
2. Genetik
/ Kalıtım:
3. ÖÖG
olan çocukların anne babalarında benzer sorunlar olma olasılığı normal
popülasyondan 5-12 kat fazla.
4. İkizlerde
ÖÖG olma ihtimali yüksek (tek yumurta ikizlerinde daha yüksek).
5. Kardeşlerde
benzer sorunların olma olasılığı yüksek.
6. Tek
bir genetik geçişten çok çok farklı genetik mekanizmalar sorumlu.
Beyindeki
yapısal işlevsel farklılıklar:
Beyin her iki yanında
işitsel algılama bölgesi (PT)var. Burada duyulan sesler görsel bilgiye
dönüştürülüp anlamlandırılıyor. Bu bölge normal kişilerde solda daha büyük,
disleksisi olanlarda her iki taraf eşit ya da sağda daha büyük. Okuma sırasında
dil ve görsel algılama ile ilgili alanlarda daha az aktivasyon oluyor, kanlanma
daha az. Okuma güçlüğü olan çocuklarda ses-harf ilişkisi bozuk. “c” harfini gördüğünde
“c” sesini bulamıyor.
Belirtileri
Nelerdir :Özel öğrenme güçlüğü
okul öncesi dönemde bazı belirtilerle kendini göstermeye başlar. Ancak bu dönemde
kesin tanı konulması güçtür.
Okul
öncesi dönem belirtileri: Konuşmanın gecikmesi ve
diğer konuşma bozuklukları (kelimeleri doğru telaffuz etmekte güçlük, kelime
dağarcığının yetersiz ve yavaş gelişmesi, bir şey anlatırken zorlanma, az
konuşma)
Zayıf kavram gelişimi (Büyük-küçük, ince-kalın,
üst-alt, iç-dış, önce-sonra gibi kavramları öğrenememe, karıştırma)
Yetersiz motor gelişim ( öz-bakım becerilerini
öğrenmekte güçlük, düğme iliklemeyi öğrenememe, beceriksizlik (sakarlık), çizim
veya kopyalamaya karşı isteksizlik
İlkokul
dönemine ilişkin belirtiler: Akademik başarı: Birçok
alanda zeki görünmelerine karşın akademik açıdan başarısızlık yaşarlar. Başarı
durumu değişkendir, bazı derslerde başarısı normal/normal üstü iken, bazı
derslerde düşüktür) .
Okuma / Yazma Becerisi: Disleksisi olan çocuklar 1.
sınıfta okumayı öğrenmede zorlanırlar ve gecikirler. Diğer sınıflarda ise
okumaları hız ve nitelik açısından yaşıtlarından geridir. Bazı harflerin seslerini
öğrenemez, harfin şekli ile sesini birleştiremez, kelimeleri hecelerken ya da
harflerine ayırırken zorlanır, sınıf düzeyinde bir parçayı okuduğunda anlamakta
zorlanır, başkasının okuduklarını daha iyi anlar. 1. sınıfta yazmayı öğrenmede
zorlanırlar ve gecikirler. Bazı harf, sayı ve kelimeleri ters yazar ya da
karıştırırlar. “Çok” yerine “koç”, “ev” yerine “ve”, “soba” yerine “sopa”, b-d, m-n, ı-i, 2-5, d-t, ğ-g gibi.
Yazarken bazı harfleri, heceleri atlar ya da
harf/hece ekler, sınıf düzeyine göre yazılı imla ve noktalama hataları yapar,
küçük-büyük harf, noktalama, hece bölme hataları, yazarken kelimeler arasında
hiç boşluk bırakmaz ya da bir kelimeyi iki-üç parçaya bölerek yazarlar.
Yaşıtlarına oranla el yazıları okunaksız ve çirkindir, yavaş yazarlar,
tahtadaki yazıyı defterine çekerken ya da öğretmenin okuduğunu defterine
yazarken zorlanırlar.
Aritmetik
Becerileri: Sayı ve matematik sembollerini
öğrenmede güçlük çekerler. Bazı aritmetik sembolleri öğrenmekte zorlanır,
karıştırırlar. Sınıf düzeyine göre çarpım tablosunu öğrenmekte geri kalırlar.
Dört işlemi yaparken yavaştırlar. Problemi çözüme götürecek işleme karar
veremezler, yaşına uygun seviyedeki matematik problemlerini yaparken otomatik
olarak tepki vermekte zorlanırlar.
Diğer
alanlar: Sağ-sol, doğu-batı,kuzey-güney kavramlarını
öğrenmede zorlanırlar. Zamana ilişkin kavramları (dün-bugün, önce-sonra, gün,
ay, yıl, mevsim gibi) kavramlarını karıştırırlar. Hangi aydayız denilince salı,
hangi mevsimdeyiz denilince şubat diyebilirler. Saati öğrenmekte zorlanırlar.
Haftanın günlerini, ayları, mevsimleri doğru saysa
bile aradan sorulduğunda (cumadan önce hangi gün gelir, marttan sonra hangi ay
gelir, haftanın dördüncü günü hangisidir gibi) yanıtlamakta zorluk çeker ya da
yanlış yanıtlarlar.
Top yakalama, ip atlama, ayakkabı-kravat bağlama
gibi işlerde yaşıtlarına oranla beceriksizdirler. Sakarlık vardır, sık sık düşer, yaralanır,
istemeden bir şeyler kırarlar
Kendi başlarına çalışma alışkanlığı
gelişmemiştir. Öğrenme stratejileri
eksiktir, nasıl çalışacaklarını, nasıl daha fazla bilgi edineceklerini ve
öğrendiklerini nasıl hatırlayacaklarını bilemezler.
Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklarda yukarıda söz
edilen belirtilerin hepsinin bulunması gerekmez. Her çocuğun kendine özgü bir
profili vardır.
Nasıl
Tedavi Edilir: ÖÖG yaşam boyu devam
eden bir bozukluktur. Özgül Öğrenme Güçlüğünün tedavisi psikoeğitimdir. Bu
eğitim okulda verilen eğitimden farklıdır. Çocuk normal bir okulda eğitimine
devam ederken yanı sıra bireysel ya da grup halinde özel bir eğitime alınır. Bu
uygulamalar içinde çocuğun gelişimini yetersiz kılan psikolojik sürecin ya da
süreçlerin belirlenmesi ve düzeltilmesi gerekmektedir. Süreç öğretimi, görsel,
işitsel, dokunma ve kinestetik algının geliştirilmesini, bu algılara ait
ayrımlaştırma, dikkat ve bellek, ardışıklık yeteneklerinin arttırılmasını,
motor koordinasyon becerilerinin geliştirilmesini içermektedir. Ayrıca fonetik
farkındalığın arttırılması, dinleme, konuşma, okuma, yazma (dil) becerilerinin
geliştirilmesi, kavram ve düşünme süreçlerinin gelişiminin desteklenmesi bu
süreç eğitimi içinde yer almaktadır. Çeşitli algıları destekleyici ya da
iyileştirici bu çalışmalar, akademik becerilerin eğitimi ile birlikte
verilmektedir.
Özgül öğrenme güçlüğünü ortadan kaldıracak bir ilaç
tedavisi bulunmamaktadır. Ancak bu sorunun yanı sıra dikkat eksikliği aşırı
hareketlilik, depresyon, kaygı bozukluğu gibi başka psikiyatrik bozukluklar
eşlik ediyorsa bunların ilaçla tedavisi düşünülebilir.
Özel
öğrenme güçlüğü olan çocukların anne babaları neler yapmalıdır: Çocuğun güçlüğü kabul edin. Bunun beyindeki yapısal,
işlevsel bir sorundan kaynaklandığını unutmayarak başarısızlığından dolayı çocuğu
suçlamayın, yargılamayın. Bu güçlüğü yenmesine yardımcı olarak terapötik eğitim
ve psikiyatrik desteği sağlayın. Eğitimde kazandığı becerileri evde çeşitli
oyunlar ve etkinliklerle pekiştirin. Bu çocukların bir şeyi yaparak ve
yaşayarak çok daha iyi öğrendiğini unutmayın. Çocuğunuzun güçlüğü hakkında okulu
ve öğretmenlerini bilgilendirin, işbirliği yapmaya çalışın. Özel öğrenme
güçlüğünün eğitim yoluyla tedavisinin özel bir uzmanlık gerektirdiğini
unutmayın. Bu yardımı sınıf öğretmeninden beklemeyin. Yapacağı işler konusunda
çocuğunuzu yüreklendirin, destekleyin. Kendini değerli bulması ve kendine
güvenebilmesi için sizin ona bunu hissettirmeniz gereklidir.
Yapabileceği basit işlerden başlayarak onun zoru
başarmada istekli olmasını sağlayabilirsiniz. Başlangıçta çocuğunuz ile
birlikte ders çalışmanız gerekebilir. Ona eşlik edin ama onun yerine ödevlerini
yapmayın. Evde ders çalışmak ebeveyn- çocuk ilişkisini yıpratmaya başladıysa
yardımcı olabilecek lise mezunu ya da üniversite öğrencisi abla/ ağabeyden
günlük ödevler için destek alabilirsiniz.
Okuması için ona örnek olun. Okuma saatleri
planlayıp, başlangıçta 10 dakikalık oturumlar yapabilirsiniz. Yüksek sesle
okumasını isteyin. O okurken mutlaka siz de dinleyin. Disiplin ve kurallar
konusunda kararlı ve tutarlı olun. Çocuğun öğrenme güçlüğünün olması onun kuralları
öğrenemeyeceği anlamına gelmez.
Eğitsel tedavi yavaş ilerleyen, uzun zaman sonra
sonuçlarını alabileceğiniz bir tedavidir ( en az 6 ay). Bu nedenle sabırlı
olun. Tedavi süresince halen yapamadığı şeylere odaklanmak yerine olumlu
değişimleri görmeye çalışın ve çocuğunuzla bunları paylaşın.
Özel öğrenme güçlüğü olan çocukları diğer
çocuklardan ayıran pek çok olumlu özellik vardır. Bunları keşfedin ve
geliştirmelerine yardımcı olun. Einstein, Leonardo da Vinci, Edison, Mozart,
Walt Disney, Robin Williams, Carl Lewis gibi özel öğrenme güçlükleri olan ama
ilgi duydukları, yetenekli oldukları alanda başarıya ulaşmış pek çok ünlü
kişinin olduğunu hatırlayın.
Kaynak: www.madalyonklinik.com/tr
Kaynak: